XGO XGO XGO XGO




Astăzi este 27 Oct 2020, 22:02

Cum refac instalatia electrica la 12V ?

Discutii despre functionarea, intretinerea si repararea instalatiei electrice.

Moderator: Moderatori

Reguli forum
Asigurati-va ca ati citit si insusit Regulamentul acestui forum.
Dupa prima logare pe forum va rugam sa accesati "User Control Panel" si sa va completati datele personale, acesta incluzind Localitatea, marca masinii si a rulotei din dotare.
Nerespectarea acestor reguli atrage dupa sine stergerea userului din baza de date a forumului.
Raspunde
Ovidiu Ciobanu
Membru forum
Mesaje: 242
Membru din: 25 Mai 2009, 21:51
Localitate: Bucuresti
Contact:

Cum refac instalatia electrica la 12V ?

Mesaj de Ovidiu Ciobanu » 01 Iun 2009, 23:10

Buna ziua,
Sunt noul posesor al unei vechi rulote, si intentionez sa o folosesc in principal in OFF pentru 2-3 zile de weekend.
Spre marea mea surpriza, rulota nu are baterie. Nu fizic, nu a fost gandita cu baterie. Deci nu are nici circuit de incarcare, comutare, samd.
Din alimentarea externa de 220V, are un traf mare + punte de diode spre 12V (fix) - si atat! Consumatori pe 220V : frigider, prize, aplice (adaugate ulterior). Consumatori pe 12V : pompa apa, lampi 5 inauntru, una afara.

Ce intentionez sa alimentez electric:
- sa modific lampile pe 12V cu becuri LED si economice/neon - maxim 24W toate (2A) - maxim 4 ore/zi = 8Ah
- pompa de apa - am vazut ca e la 18W (1.5A), maxim 2 h/zi = 3Ah
total - 12 Ah / zi x 3 zile = 36Ah... teoretic, desigur...
Ce posibilitati am:
A. sa o fac "din bucati" - comutator mecanic pentru consumatori de pe transformatorul rulotei pe noua instalatie, plus acumulator, plus redresor automat, plus eventual invertor (si pun becuri 220V chiar cu eficienta 85% a invertorului - cele de 11W de la IKEA lumineaza binisor, 2 ajung cu succes) - dar cum incarc acasa? trag firul de 220V in drum si il las 24 ore???
B. sa o schimb cu totul, arunc traful de 12V si cumpar o unitate electrica noua, cu intrare 220V, 12V baterie, 12V consumatori, eventual mufa de panouri solare daca voi avea bani candva - aceeasi mare problema cu incarcarea.
C. iau un "robot auto" portabil cu acumulator AGM incorporat (are intrare 220V, iesire 220V din invertor, iesire 12V, intrare 12V daca e nevoie de la masina) - de exemplu XPower Powerpack 300EP - si ii mai pun un acumulator suplimentar daca nu imi ajung cei 20 Ah ai lui pe 2 zile.

Fiecare solutie are plusuri si minusuri
A. Cea mai sigura solutie, fiecare bucata e independenta si poate fi aleasa si folosta conform necesitatilor, se cumpara si se monteaza pas cu pas, nu tot deodata = pret 300 RON o baterie, 200 RON un redresor, 100 RON un invertor
B. Cea mai scumpa solutie = vreo 600 RON numai transformatorul-incarcator-comutator... plus baterie 300 RON
C. Cea mai mobila solutie = vreo 250 RON "robotul auto" pe care il iei imediat in casa si il incarci, plus o baterie aditionala mai mica (200 RON), pe care o cuplezi cand scade prima (si o iei si pe ea la incarcat). Eventual in mare nevoie poti sa il incarci in 4 ore de la motorul masinii.

Astept pareri. Si tehnice si preturi.

Multumesc,

Ovidiu Ciobanu
VW T4 Multivan - in transformare

RollandBilti
Membru forum
Mesaje: 183
Membru din: 11 Sep 2008, 10:43
Localitate: Timisoara

Re: Cum refac instalatia electrica la 12V ?

Mesaj de RollandBilti » 02 Iun 2009, 07:05

eu am facut ceva similar cu varianta A.
prima data am identificat nodurile de 220 si 12 in rulota.

am taiat firul de 220 de dupa intrarea in rulota si l-am legat la un invertor. asa am consumatorii de 220 legati la energie.
am cumparat un acumulator stationar si am legat consumatorii de 12 volti pe iesirea lui. transformatorul de 220-12 l-am dezafectat dar pot sa-l refolosesc daca ma leg la 220 in camping.

ca sa tina acumulatorul mai mult am pus doar becuri economice si neoane cu balast pe 12v. in plus imi construiesc un incarcator mic care sa-l instalez in rulota.

cand sunt off am energie de la acumulator iar cand sunt in camping pun stecherul care intra in invertor direct pe cupla rulotei (am pus eu o mufa mama dupa ce am taiat-o) si pornesc transformatorul de 12v.

sa ai grija ca e nevoie de o siguranta pe iesirea acumulatorului!

costuri: acumulator 300, invertor 130, materiale marunte 70.

acum am in proiect un panou solar si sper ca o sa rezolv problema energiei.

Avatar utilizator
Costin Tabra
Membru forum
Mesaje: 770
Membru din: 24 Iun 2007, 18:53
Oras: București
Data nasterii: 12 Iul 1970
Localitate: Bucuresti - Pta. Rahova
Contact:

Re: Cum refac instalatia electrica la 12V ?

Mesaj de Costin Tabra » 02 Iun 2009, 07:43

Buna dimineata,

Eu am profitat de faptul ca rulota avea un fir care venea de la masina (rulota noastra fiind fabricata in 1982, firul 2 din cupla care astazi merge la lampa de ceata, la vremea respectiva era folosit pentru alimentarea consumatorilor la 12V din acumulatorul masinii). Am montat o priza suplimentara (la service, masina fiind inca in garantie, dar altfel se poate face de catre un electrician) si mi-am instalat circuitele suplimentare necesare functionarii frigiderului si incarcarea acumulatorilor rulotei in timpul mersului.

De asemenea, am montat o priza suplimentara si un regulator de sarcina conectat la un panou fotovoltaic, astfel incat incarcarea acumulatorilor din rulota se face, pe durata stationarii, de la panoul fotovoltaic. Panoul fotovoltaic este montat pe un trepied, cu o articulatie si cu 10 m de cablu solar (rezistent la radiatii si la intemperii), acest lucru permitand instalarea rulotei la umbra si pozitionarea panoului fotovoltaic la soare pentru obtinerea cantitatii maxime de energie electrice generate de panou.

In timpul stationarii in camping nu ma intereseaza incarcarea acumulatorilor rulotei de la 220V deoarece in timpul deplasarii ei se incarca de la masina; fiind cu ciclu de descarcare adanc, pot sta chiar si cateva luni fara sa fie incarcati.

Singurii consumatori la 220V sunt cele 3 becuri care sunt dublate de becuri la 12V, astfel incat nu am nevoie de invertor pentru asigurarea tensiunii de 220V.

Daca te mai pot ajuta cu informatii, scrie :D.
Ford Focus Tournier 1,6 TDCi + Wilk DeLuxe 450
Membru asociat
+40 729 082819
+40 730 RULOTA
costin.tabra@gmail.com

Ovidiu Ciobanu
Membru forum
Mesaje: 242
Membru din: 25 Mai 2009, 21:51
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Cum refac instalatia electrica la 12V ?

Mesaj de Ovidiu Ciobanu » 03 Iun 2009, 23:51

Multumesc pentru raspunsuri. Sa stiti ca le-am citit imediat, dar am mai meditat la problema.
Si rulota mea din 1992 lasa sa se inteleaga ca ar avea valid "firul albastru" - am manualul Camptronic Jover Products - Converter CG15-O90 - si exista si varianta CG15-L90 care specifica clar de incarcarea de la masina in timpul mersului, iar firul din rulota este evident albastru. Maine o sa fac si proba sa alimentez firul albastru si sa vad cum merge frigiderul la 12V. Plus ca atunci cand am montat carligul am cerut sa fie lasat firul albastru necuplat la lampile de ceata ale masinii. Oricum pe blocul de lumini din spate rulota nu are nicio lampa de ceata (alba).
Din pacate pentru mine nu este posibila incarcarea bateriei in timpul mersului deoarece eu merg numai noaptea. 4 becuri de far la 65 W ajung alternatorului + redresorului masinii, nu risc sa mai pun pe el inca 100W frigider + incarcarea a inca o baterie.
Am mai gasit si optiunea "energofaga" AC-DC-AC permanent. Totul intra 220V in redresor (de 15A) - trece prin baterie si se duce la consumatorii de 12V, si prin invertor la consumatorii 220V. Discutabil daca si frigiderul. Schema aici: http://home.iprimus.com.au/rfh/van_blkdia.gif Ideea e sa foloseasca permanent un regulator de panouri solare ca redresor, si linia de 12V sa fie permanent pe acesta. Singura automatizare este un switch dupa sursa 220V - 16V care comuta de pe panoul solar pe intrarea de 220V. Intrebarea este - daca un regulator de panouri solare primeste exact 12V - mai incarca bateria? Sau ii trebuie minim 14V ? Altfel spus - regulatoarele de panouri solare au circuit ridicator de tensiune DC-DC ? Cred ca nu...
Am abandonat ideea cu "robotul auto" - nu poate fi folosit ca redresor sa incarce o baterie suplimentara!
Din cauza de costuri mici - ramane o singura optiune fezabila - partea "manuala" - cu fire, prize si cuplari/decuplari, linia comuna de 220V sa fie si intrare de la retea, si iesire de la un invertor, linia de 12 V sa fie sau din transformatorul rulotei, sau din baterie+redresor samd.
Asa ca incep sa imi fac schema si sa caut redresor...
Multa sanatate!

Ovidiu Ciobanu
VW T4 Multivan - in transformare

Raspunde