XGO XGO XGO XGO




Astăzi este 30 Oct 2020, 15:09

Probleme la instal. electrica din interiorul rulotei

Discutii despre functionarea, intretinerea si repararea instalatiei electrice.

Moderator: Moderatori

Reguli forum
Asigurati-va ca ati citit si insusit Regulamentul acestui forum.
Dupa prima logare pe forum va rugam sa accesati "User Control Panel" si sa va completati datele personale, acesta incluzind Localitatea, marca masinii si a rulotei din dotare.
Nerespectarea acestor reguli atrage dupa sine stergerea userului din baza de date a forumului.
Avatar utilizator
Odenie Sergiu
Membru forum
Mesaje: 888
Membru din: 24 Aug 2009, 11:01
Localitate: Cluj-Napoca
Contact:

Re: Probleme la instal. electrica din interiorul rulotei

Mesaj de Odenie Sergiu » 27 Mar 2010, 21:59

Daca nu v-a raspuns nici un coleg care are acealsi tip de rulota,eu zic ca ar trebui : 1.sa faceti o foto a transformatorului respectiv(sa o postati pe forum),sa vedem despre ce este vorba;)poate asa ne putem da seama daca respectivul transformator are si rol de incarcare a bateriei(cu decuplare la incarcarea completa).
2.sa verificati cu un aparat de masura,(dupa decuplarea bateriei),daca exista tensiune pe acele borne,in timp ce este alimentata de la 220V.
Poate ca acel transformator nu incarca deloc bateria,daca are doar rol de a alimenta consumatorii la 12V(tinand cont ca bateria nu era montata de fabricant,acel transformator este din fabricatie,sau montat tot ulterior ca si bateria?)In acest caz nu exista nici acel montaj de decuplare a incarcarii(nefiind prevazut sa incarce bateria),astfel se poate supraincarca bateria.
O solutie pentru a evita o eventuala supraincarcare a bateriei,ar fi sa nu cuplati bateria in timpul racordarii la 220V.(pana la lamurirea problemei;daca in timpul acelei sederi o aveti racordata la 220V,transformatotul respectiv va alimenta si consumatorii la 12V,deci nu veti avea nevoie de baterie.)Daca o folositi alimentata doar de la baterie,o puteti incarca cu acel redresor separat.
Volkswagen Golf+Dethleffs Nomad RD3/in general...OFF CAMPING

Ești considerat geniu nu numai prin ceea ce ai scris, ci și prin ceea ce ai evitat să scrii.
Gavriil Stiharul

Geo Comanac
Membru forum
Mesaje: 57
Membru din: 24 Oct 2009, 23:09
Localitate: bacau

Re: Probleme la instal. electrica din interiorul rulotei

Mesaj de Geo Comanac » 28 Mar 2010, 11:49

Multumesc mult! Astazi o sa merg la rulota, demontez capacul de la transformator sa vad conexiunile, iar daca o sa am cu ce, masor sa vad daca am curent la borne,cu ele demontate. O zi frumoasa!
RAV 4 D-4D & HOBBY 425/1993

Avatar utilizator
George Marcu
Membru forum
Mesaje: 552
Membru din: 30 Oct 2006, 18:44
Localitate: Bucuresti

Re: Probleme la instal. electrica din interiorul rulotei

Mesaj de George Marcu » 28 Mar 2010, 13:29

Ar trebui sa faceti o masurare a tensiunii in diverse faze de incarcare a bateriei. Cel mai important este ca tensiunea sa nu creasca peste 14 volti cand bateria este incarcata.
Pana la urma un redresor nu este altceva decat un transformator, mai mare sau mai mic, care indiferent de consumul la care este folosit nu depaseste o anume tensiune.
De fapt un redresor obisnuit este compus, in mare, dintr-un transformator, o punte redresoare, un condensator si o dioda zener la 13,5-14 V.
Nu vad de ce ar trebui sa decupleze in momentul in care bateria este OK dpdv al tensiunii 13,5 - 14 V, trebuie doar sa limiteze curentul de incarcare.

Un redresor bun, inteligent, cu procesor, diverse tipuri de incarcare si o incarcare in mai multi pasi, desulfatare, etc, alimentarea consumatorilor in timp ce incarca fara modificarea tensiunii cu sau fara baterie, functii multiple este o alta mancare de peste. Din pacate este mult mai scump.
Eu am schimbat varianta veche (un traf si restul accesoriilor) cu un redresor CTEK XS7000 doar pentru timpul de incarcare mult mai scurt si pentru multiplele functiuni pe care le are, fiind gandit special pentru bateriile cu gel sau AGM.
http://www.ctek.com/EN-GB/Multi-XS-7000 ... cteristics
Ca diferenta, bateria tine cu 40-50% mai mult si se incarca complet in doar cateva ore 8-10 ore (baterie de 120A), exact cat stai intr-un camping in tranzit peste noapte.
Presupun ca folosit pe termen lung va mari si durata de viata a bateriei .
Am uitat de cel mai mare avantaj al schimbului pe care l-am facut, merge perfect indiferent de tensiune de alimentare, 170....250V, fapt foarte des intalnit in camping unde reteaua este proasta.
Niciodata sa nu mergeti cu viteza mai mare decat poate ingerul vostrul pazitor sa zboare...

George Marcu @ maurice
Campervan Weinsberg CaraBus 600DQ
Rulota Knaus 495 TF

Ovidiu Ciobanu
Membru forum
Mesaje: 242
Membru din: 25 Mai 2009, 21:51
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Probleme la instal. electrica din interiorul rulotei

Mesaj de Ovidiu Ciobanu » 28 Mar 2010, 14:42

Acel CTEK este > 500 RON. Eu am luat de la Mr. Bricolage (preventiv pentru masini cand a venit gerul) un GYS TCB90 - cu procesor, incarcare in 3 faze plus "floating", curent maxim 5.5 A - la 240 RON.
Daca bateria a fost instalata ulterior probabil ca nu are circuit separat de incarcare, este doar conectata peste circuitul de 12V care vine prin cupla de la autoturism (vestitul "fir albastru", culorile in cupla rulotei sunt oarecum standard). Separatia intre transformatorul 220V-12V al rulotei si "firul albastru" e totala, si bateria nu se incarca atunci cand rulota este alimentata la 220V, se incarca numai de la alternatorul masinii in mers.
Se masoara intensitatea curentului prin baterie cu rulota conectata la 220V si niste becuri aprinse in rulota, conteaza doar sensul curentului - se insereaza un AVOmetru intre borna + a bateriei si firul de + care vine la baterie, cu + de la aparatul de masura spre baterie - daca atunci curentul este pozitiv inseamna ca bateria se descarca, daca este negativ ca se incarca. Alta masuratoare este tensiunea de la bornele bateriei, daca creste atunci cand rulota este conectata la 220V (spre 13.5V - 14.5 V daca bateria este mai goala)

In principiu transformatorul 220V-12V al rulotei trebuie sa scoata fix 12V - iar bateria trebuie incarcata la 13.5 V (cand bateria e plina) - deci transformatorul standard rulotei nu poate in nici un caz sa incarce bateria daca nu are un modul separat in el.

Oricum, daca bateria este legata la un fir albastru, 99% bateria nu este incarcata de transformatorul rulotei si trebuie cumparat un redresor - in plus daca rulota sta perioade lungi de timp cuplata la 220V atunci trebuie un redresor cu protectie la supra-incarcarea bateriei (ideal un redresor cu microprocesor si cu incarcare in regim "float")

Sanatate!
VW T4 Multivan - in transformare

Avatar utilizator
George Marcu
Membru forum
Mesaje: 552
Membru din: 30 Oct 2006, 18:44
Localitate: Bucuresti

Re: Probleme la instal. electrica din interiorul rulotei

Mesaj de George Marcu » 28 Mar 2010, 16:09

Ovidiu Ciobanu scrie:Acel CTEK este > 500 RON. Eu am luat de la Mr. Bricolage (preventiv pentru masini cand a venit gerul) un GYS TCB90 - cu procesor, incarcare in 3 faze plus "floating", curent maxim 5.5 A - la 240 RON.
De obicei se spune ca atat cat dai si face, de multe ori nici macar nu face cat ai dat pe el, eu am patit-o de multe ori.
Sunt cateva diferente intre produse, incepand de la puterea bateriei 90 Ah sau 225Ah, amperaj 5A sau 7A, dimensiuni si greutate 2,4kg sau 0,8 kg, tip de functionare etc.
Nu vand nimic si nici nu am rude la importator asa ca nu-i fac reclama. Noi am avut aparat de sudura de la GYS si a mers OK vreo 2,5 ani, cand a murit n-au mai putut sa-l repare.

Eu nu vad rostul ambelor device-uri, transformator si redresor, daca ai redresor nu-ti mai trebuie transformator.
Din pacate reciproca nu merge, un transformator gandit ca sursa de alimentare 12V cc nu poate incarca o baterie, eventual doar sa o ameteasca.
Tot din pacate bateria rulotei nu se incarca bine doar de la alternatorul masinii, trebuie obligatoriu redresor (cel putin la mine in cativa ani si multe drumuri lungi, deci conectate un timp foarte lung).
Niciodata sa nu mergeti cu viteza mai mare decat poate ingerul vostrul pazitor sa zboare...

George Marcu @ maurice
Campervan Weinsberg CaraBus 600DQ
Rulota Knaus 495 TF

Ovidiu Ciobanu
Membru forum
Mesaje: 242
Membru din: 25 Mai 2009, 21:51
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Probleme la instal. electrica din interiorul rulotei

Mesaj de Ovidiu Ciobanu » 28 Mar 2010, 16:36

@George - Aparatele serioase pentru rulote sunt o combinatie monobloc de transformator + redresor. Au 4 circuite si comuta automat dupa cum e nevoie - alimentare 220V, alimentare 12V masina, circuitul de baterie si circuitul de consumatori 12V. Unele au si al 5-lea circuit de panou solar.
Asa cum un transformator nu poate incarca o baterie, la fel nici un redresor nu poate tine toti consumatorii - redresorul dvs. are 7A x 12V = consum maxim 84 W - ce trece peste acesta va consuma din baterie cat va duce. Rulota mea are transformator Camptronic CG15-O90 (adica 15A = 180W) si din pacate nu are modulul pentru circuitul separat de baterie (modelul era CG15-L90) - deci are doar 3 circuite: alimentare 220V, alimentare 12V si consumatori 12V. Probabil ca stiti cat de mare si greu este un redresor la curent 15A, nu e o alternativa pentru rulota.
Parerea mea este ca nu se exclud. Transformatorul trebuie corelat cu consumatorii - iar redresorul cu acumulatorul rulotei. Am un acumulator de 55Ah - curentul de incarcare maxim permis este 10% din putere = 5.5 A.

Sanatate!
VW T4 Multivan - in transformare

Avatar utilizator
George Marcu
Membru forum
Mesaje: 552
Membru din: 30 Oct 2006, 18:44
Localitate: Bucuresti

Re: Probleme la instal. electrica din interiorul rulotei

Mesaj de George Marcu » 28 Mar 2010, 21:26

Corect dpdv al consumului pe 12V, trebuie corelat cu consumatorii.
Din fericire la mine in rulota (aici din pacate si truma-i tot pe 230V) cu exceptia DVD-ului si pompei de apa am alternativa pe 230V la toate aparatele deci consumul pe 12V este infim cand am alimentare 230V.
Niciodata sa nu mergeti cu viteza mai mare decat poate ingerul vostrul pazitor sa zboare...

George Marcu @ maurice
Campervan Weinsberg CaraBus 600DQ
Rulota Knaus 495 TF

Avatar utilizator
Vasi Manea
Membru forum
Mesaje: 77
Membru din: 16 Oct 2011, 15:29
Oras: brasov
Data nasterii: 18 Apr 1982
Localitate: zarnesti,brasov

Re: Probleme la instal. electrica din interiorul rulotei

Mesaj de Vasi Manea » 22 Oct 2011, 17:38

are cineva o schema a instalatiei electrice la rulota chateau 380 din 87 nu mai functioneaza pompa de apa si vreau sa rezolv
chateau380 kangoo 1,9,skodafabia 1,4 mpi sau vw t5 brasov

Avatar utilizator
Sandu Toma
Membru forum
Mesaje: 2709
Membru din: 29 Mai 2007, 08:42
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Probleme la instal. electrica din interiorul rulotei

Mesaj de Sandu Toma » 22 Oct 2011, 17:50

Greu de gasit o schema electrica, dar cu un aparat de masura vei rezolva problema !
In primul rand trebuie verificat (ohmmetru) microcontactul de la robinet daca inchide/deschide circuitul
Apoi verifici daca ai tensiune de alimentare 12Vcc pe pompa (Voltmetru)
In cazul in care primele 2 verificari sunt OK, scoti frumusel pompa si o verifici direct la 12Vcc
Posibil ca undeva sa ai si o siguranta arsa...Rabdare si vei rezolva :D
Succes !
Orice problema are o rezolvare practica

Avatar utilizator
Vasi Manea
Membru forum
Mesaje: 77
Membru din: 16 Oct 2011, 15:29
Oras: brasov
Data nasterii: 18 Apr 1982
Localitate: zarnesti,brasov

Re: Probleme la instal. electrica din interiorul rulotei

Mesaj de Vasi Manea » 22 Oct 2011, 22:04

la mine este problema de cablaj.legaturile in doze sunt tare ciudate si as vrea sa leg pompa la 12v direct la acumulatorul rulotei sa elimin tronsonul de cablu intrerupt,nu stiu unde sunt legati micro limitatorii de pe robineti

Vezi si : viewtopic.php?f=22&t=3375
chateau380 kangoo 1,9,skodafabia 1,4 mpi sau vw t5 brasov

Avatar utilizator
Costin Tabra
Membru forum
Mesaje: 770
Membru din: 24 Iun 2007, 18:53
Oras: București
Data nasterii: 12 Iul 1970
Localitate: Bucuresti - Pta. Rahova
Contact:

Re: Probleme la instal. electrica din interiorul rulotei

Mesaj de Costin Tabra » 22 Oct 2011, 22:30

Cel mai bine ar fi daca ati reusi sa extrageti schema electrica a rulotei. Este destul de laborios, insa numai astfel veti avea o imagine clara despre ce este in rulota dumneavoastra. Deoarece rulota este din '87, banuiala mea este ca rulota nu are o schema electrica foarte complicata; daca reusiti sa "scoateti" schema electrica, postati-o pe forum si atunci va putem ajuta mai mult.

Ca raspuns direct la intrebarea dumneavoastra, microintrerupatoarele sunt montate in corpul robinetului.
Ford Focus Tournier 1,6 TDCi + Wilk DeLuxe 450
Membru asociat
+40 729 082819
+40 730 RULOTA
costin.tabra@gmail.com

Avatar utilizator
Aurelian Zarnescu
Membru forum
Mesaje: 251
Membru din: 08 Ian 2009, 08:05
Localitate: Tulcea
Contact:

Re: Probleme la instal. electrica din interiorul rulotei

Mesaj de Aurelian Zarnescu » 31 Oct 2011, 15:36

Eu am o rulota Chateau Chiara 380 din '89 si un numar de telefon in semnatura.
Nu am schema electrica, dar putem face discutii.
Toata stima.
Volkswagen Passat B7 Variant 2.0 tdi bluemotion + Lunar Chateau 450

E-mail:
aurelianz74@yahoo.com

Telefon mobil:
0740 126 956

Raspunde