Astăzi este 08 Mai 2021, 06:33

2 baterii, posibilitati de conectare?

Discutii despre functionarea, intretinerea si repararea instalatiei electrice.

Moderator: Moderatori

Reguli forum
Asigurati-va ca ati citit si insusit Regulamentul acestui forum.
Dupa prima logare pe forum va rugam sa accesati "User Control Panel" si sa va completati datele personale, acesta incluzind Localitatea, marca masinii si a rulotei din dotare.
Nerespectarea acestor reguli atrage dupa sine stergerea userului din baza de date a forumului.
Avatar utilizator
Cosmin Prund
Membru forum
Mesaje: 765
Membru din: 17 Aug 2012, 10:56
Oras: Sibiu
Data nasterii: 22 Mai 1980
Localitate: Sibiu

Re: 2 baterii, posibilitati de conectare?

Mesaj de Cosmin Prund » 01 Apr 2015, 21:26

Multumesc. Cred ca bifez toate conditiile: sigurante pe borna plus, incarcare permanenta de la solar. Sper sa fie bine.
Chausson best of 22, sasiu Ford Transit

email: cprund@gmail.com

Radu Pascu
Membru asociat
Mesaje: 1150
Membru din: 27 Oct 2009, 11:32
Oras: Brasov
Data nasterii: 11 Sep 1958
Localitate: Brasov
Contact:

Re: 2 baterii, posibilitati de conectare?

Mesaj de Radu Pascu » 01 Apr 2015, 22:20

Mai ai nevoie de diode schottky. Noaptea nu functioneaza panourile
invata repede si aplica... tot repede.

Megane II 2.0 T.E.C. Siena Saphir 390T
0742044570

Avatar utilizator
David Eugen
Membru forum
Mesaje: 95
Membru din: 16 Oct 2013, 13:09
Oras: Calan / Hunedoara
Data nasterii: 07 Feb 1956

Re: 2 baterii, posibilitati de conectare?

Mesaj de David Eugen » 02 Apr 2015, 01:27

Radu Pascu scrie:Mai ai nevoie de diode schottky. Noaptea nu functioneaza panourile
Altele decat cele ce sunt existente din fabricatie, in "cutia de borne" al fiecarui panou?

App, n-ar fi mai lesne de inteles pentru noi, prezentand o schema a tot ceiia ce spuneti, (echipament, valori, etc...)?
Am sti/ne-am da seama mai repede si mai bine ce este de facut, unde mai pui ca este mai usor de pus in practica!
Multumesc!
David Eugen Caravelair 420 Palma- Hyundai Tucson CRDi -tel. 0760 450 223

Radu Pascu
Membru asociat
Mesaje: 1150
Membru din: 27 Oct 2009, 11:32
Oras: Brasov
Data nasterii: 11 Sep 1958
Localitate: Brasov
Contact:

Re: 2 baterii, posibilitati de conectare?

Mesaj de Radu Pascu » 02 Apr 2015, 08:57

Nu este nevoie de nicio schema.
Daca regulatorul are dioda, se scoate sau strapeaza acea dioda. Altfel se vor pierde 2 X 0,3V ceea ce este un pic cam mult.
Pe fiecare baterie se pune in serie cate o dioda si o siguranta. Dioda are rol de separatie intre baterii, siguranta (75-150A) are rol de protectie la un scurtcircuit. Siguranta si diodele se achizitioneaza parametrate in functie de consumul MAXIM estimat.
invata repede si aplica... tot repede.

Megane II 2.0 T.E.C. Siena Saphir 390T
0742044570

Avatar utilizator
Cosmin Prund
Membru forum
Mesaje: 765
Membru din: 17 Aug 2012, 10:56
Oras: Sibiu
Data nasterii: 22 Mai 1980
Localitate: Sibiu

Re: 2 baterii, posibilitati de conectare?

Mesaj de Cosmin Prund » 02 Apr 2015, 09:33

Diodele din cutia de borne a panoului au alt rol (impiedica descarcarea bateriei prin panoul solar noaptea SI permit panoului sa furnizeze curent chiar daca parte din celule sunt blocate).

@Radu Pascu, nu trebuie cate 2 diode per fiecare acumulator? O dioda spre regulatorul de incarcare si o dioda spre consumatori?
O sa le cer celor care imi vor instala echipamentele sa puna si diode. Am cautat pe sit-uri acest tip de diode sa vad cat costa, n-am gasit nici unde. Sper sa aiba ei (desi nu mi-au ofertat asa ceva).
Chausson best of 22, sasiu Ford Transit

email: cprund@gmail.com

Radu Pascu
Membru asociat
Mesaje: 1150
Membru din: 27 Oct 2009, 11:32
Oras: Brasov
Data nasterii: 11 Sep 1958
Localitate: Brasov
Contact:

Re: 2 baterii, posibilitati de conectare?

Mesaj de Radu Pascu » 02 Apr 2015, 11:24

Ba da. Trebuiesc doua sau una dubla in capsula TO 247
Gasesti la TME. Eu de acolo am cumparat de 100A
http://www.tme.eu/ro/details/243nq100pb ... ht/vishay/#

sau duble de 60A
http://www.tme.eu/ro/details/60cpq150pb ... ht/vishay/#

Sunt seriosi. eu numai de acolo cumpar ciudatenii.
invata repede si aplica... tot repede.

Megane II 2.0 T.E.C. Siena Saphir 390T
0742044570

Avatar utilizator
David Eugen
Membru forum
Mesaje: 95
Membru din: 16 Oct 2013, 13:09
Oras: Calan / Hunedoara
Data nasterii: 07 Feb 1956

Re: 2 baterii, posibilitati de conectare?

Mesaj de David Eugen » 03 Apr 2015, 07:52

Florin Herciu scrie:Cateva completari-precizari:

- prezenta sigurantelor fuzibile este mai presus de orice discutie (de la un min 70-80 A pana in jur de 150 A pe fiecare baterie, legata imediat langa borna plus); curentul de scurtcircuit ajunge la sute de amperi, iar un conductor de cupru de 2,5 - 4mm patrati relativ lung se incinge foarte tare inainte de a se topi; pana atunci ia foc si rulota, si campingul, si padurea; de asemenea, fiecare circuit - chiar si iluminatul cu leduri - trebuie protejat cu siguranta lui, corespunzatoare consumului;


- sectiunea firelor folosite este foarte importanta, deoarece (1) se produce cadere de tensiune (nu stau sa detaliezl ori ma credei pe cuvant, ori cercetati) semnificativa; atunci cand pierzi 3-4 volti la priza de acasa, nu e probleme, ca inseamna 1-2%; daca pierzi 4 din 12 volti, inseamna 25%!) s1 (2) incalzirea circuitelor conduce la distrugere si accidentare; la o rulota care se doteaza cu frigider, aer conditionat, cuptor de paine se ajunge usor si la sectiuni inspaimantatoare, de ordinul zecilor de mm patrati.
.
..................................................................................................................................................................................................
Vorbind de o singura baterie de 105 Ah, cazul meu!
N-am inteles de ce sig de 70-150 A, si nu mai mici?

In caz de scurtcircuit se dezvolta curenti de domeniul sutelor de amperi, dar in conditii normale de functionare curenti pe circuitele unei rulote sunt in raport de consum.
Bunaoara la rulota mea puterea instalata la 12v nu depaseste 150w + 105w frigiderul!
Este impartita pe 3 circuite de 2,5 mm patrati cu sig de 6-10 si 20A, dupa consumul repartizat pe fiecare si nu cred sa folosesc mai mult de 60w cumulat. fara frigider la 12v.
Deci pentru ce asa sig mari intre 70-150A in imediata apropiere a bornei de + a bateriei? Nu este suficient si selectiva una de 30-40 A?
Specific, intre baterie si sig de care vorbeam sectiunea coloanei este de 6mm patrati. Nu s-ar justifica o sectiune mai mare in acest caz!

App, cel mai lung circuit pe rulota mea este cel pentru functionare frigider la 12v, alimentat de la masina!
Si este de 2,5 mm patrati desii in unele cazuri se vorbeste si de 4mm patrati.

Nefiind montat carlig pe masina de fabrica, acel circuit(la masina) l-am realizat cu conductor de 6 mm patrati, avand incastrat si o sig de 30 A, o dioda de 30A, pe langa "modulul dedicat".
Din acest circuit se incarca in mers si bateria rulotei!
Nu s-a ars sig niciodata, nu am avut probleme! M-andoiesc ca ar fi fost necesara o sig mai mare!

Fabricantul insasi foloseste aceste sectiuni 2,5-4mm patrati!
Chiar predominant 2,5mm patrati, de 1,5 mai sunt folositi la instalatia ce deserveste semnalizarile auto mai putin circuitul frana care de asemenea este mai mare.

Acum pentru a monta o a doua baterie in paralel cu prima pentru a putea suplimenta in vederea folosirii unui invertor si a unui frigider/bar, la 220v /50w cu compresor nu am inteles bine si cum sa pun acele diode si de ce ?
Radu Pascu .
Nici pentru ce trebuie anulate diodele din "cutia de joctiune" a panourilor fotovoltaice cu altele schottky? Astea duble fiind si necesitand doar una cum ar trebuii montate?
Folosesc pentru incarcare 2 panouri x 100w!

Totusi insist si te rog, pentru a intelege mai bine si a putea executa "proietul", pate ai timp sa faci si o schema de montaj.

Eu unul nu-mi pot permite a platii specialisti pentru a face lucrerea, o fac eu si ar fi de real folos, dar cred ca si pentru alti colegi.
Din cele spuse pe aici "eu unul am doar o aglomeratie de informatie" in cap.

Scuze, daca e nevoie de un alt topic as vrea sa stiu, n-as fi vrut sa deranjez topicul colegului Cosmin dar este acelasi subiect, poate nelamiririle sunt diferite?
Multumesc!
David Eugen Caravelair 420 Palma- Hyundai Tucson CRDi -tel. 0760 450 223

Florin Herciu
Moderator
Mesaje: 581
Membru din: 26 Feb 2013, 21:12
Oras: Piatra Neamt
Data nasterii: 01 Ian 1969
Localitate: acolo unde orice Neamt sta pe-o Piatra

Re: 2 baterii, posibilitati de conectare?

Mesaj de Florin Herciu » 03 Apr 2015, 12:01

David Eugen scrie: N-am inteles de ce sig de 70-150 A, si nu mai mici?
Omul a enumerat niste consumatori mari; daca ai cunostinte elementare de electricitate, faci un calcul simplu (din legea lui ohm aproximezi curentii nominali, si poate ii si insumezi; iei in calcul ca la pornirea unui agregat curentul absorbit este si de zece ori mai mare, mai pui la socotit si un coeficient de simultaneitate si pe urma lasi loc sa nu se arda siguranta in conditii normale de functionare, ci doar la sutele de amperi aduse de scurtcircuit; pe urma - sau inainte, nu e important - dimensionezi conductorul in functie de rezultatele calculelor).
curenti pe circuitele unei rulote sunt in raport de consum.
Bunaoara la rulota mea puterea instalata la 12v nu depaseste 150w + 105w frigiderul!
N-o sa te contrazica nimeni aici, ai zis ca din carte (dar nu era vorba de rulota ta, era vorba de a altcuiva; plus ca nu-s sigur ca intelegem acelasi lucru prin "putere instalata").
Deci pentru ce asa sig mari intre 70-150A in imediata apropiere a bornei de + a bateriei?
Am explicat de ce asa de mari; in imediata apropiere a bornei plus pentru ca un scurtcircuit poate surveni oriunde (te ajuta un soarece, niste umezeala, niste electrolit scurs accidental, o incalzire produsa de o legatura slabita etc - bingo?).
Nu este suficient si selectiva una de 30-40 A?
Nu.
Specific, intre baterie si sig de care vorbeam sectiunea coloanei este de 6mm patrati. Nu s-ar justifica o sectiune mai mare in acest caz!

App, cel mai lung circuit pe rulota mea este cel pentru functionare frigider la 12v, alimentat de la masina!
Si este de 2,5 mm patrati desii in unele cazuri se vorbeste si de 4mm patrati.

Nefiind montat carlig pe masina de fabrica, acel circuit(la masina) l-am realizat cu conductor de 6 mm patrati, avand incastrat si o sig de 30 A, o dioda de 30A, pe langa "modulul dedicat".
Din acest circuit se incarca in mers si bateria rulotei!
Nu s-a ars sig niciodata, nu am avut probleme! M-andoiesc ca ar fi fost necesara o sig mai mare!
Vrei neaparat sa vorbim de rulota ta pe topicul omului?
Fabricantul insasi foloseste aceste sectiuni 2,5-4mm patrati!
Chiar predominant 2,5mm patrati, de 1,5 mai sunt folositi la instalatia ce deserveste semnalizarile auto mai putin circuitul frana care de asemenea este mai mare.
E treaba "insasi" fabricantului, a stiut el ce face; dar daca omul nostru vrea niste modificari, este foarte bine ca se informeaza si ca incearca sa inteleaga inaine de a se repezi la modificat (daca putem sa-i dam o mana de ajutor, o facem cu placere; dar daca vrem sa-i demonstram ca nu-i bine, nu-i corect, nu-i frumos, nu-i moral ori ca ingrasa ce vrea el ... eu stiu?).
Acum pentru a monta o a doua baterie in paralel cu prima pentru a putea suplimenta in vederea folosirii unui invertor si a unui frigider/bar, la 220v /50w cu compresor nu am inteles bine si cum sa pun acele diode si de ce ?
Nu cred ca am inteles fraza in ansamblul ei; despre diode iti explic pe scurt asa:
-daca pui panourile solare (sau orice alte surse) legate direct (plus la plus, minus la minus) in paralel, exista riscul ca atunci cand doar unul (unul este umbrit) produce, celalalt sa devina consumator (cu multe consecinte); cate o dioda pe fiecare plus o sa permita circulatia intr-un singur sens: de la panou la consumator, nu si de la cealalta sursa inapoi in panou;

- daca ai pus diode (relativ mici, nu de curent foarte mare) la panouri dar pui bateriile in paralel direct, atunci reiese ca, la descarcare, o baterie o sa susina grosul consumului si o sa mai si debiteze in cealalta (niciodata bateriile nu sunt identice; niciodata!); pe cand daca le pui si bateriilor cate o dioda pe plus, aceasta n-o sa permita decat descarcarea in circuiul sarcinii, nu si consumul din cealala baterie; paralelul bateirilor se va face abia dupa aceste diode (de curent mare, da? nu ca diodele de la panourile solare).

Fa-ti singur un desen (in loc de diode deseneaza niste sageti, este exact acelasi lucru; imagineaza-ti ca e vorba despre un fluid: de la panouri vin doua furtune subtiri, prevazute cu supapa (si unite printr-un teu mititel daca se duc la o singura baterie; daca nu, fiecare supapa mica se duce la plusul unei singure baterii); de la baterii doua furtune groase, prevazute cu supape mari si apoi unite printr-un teu gros si obtii plusul general al instalatiei, acolo unde legi consumatorii (fiecare consumator cu siguranta lui, cu conductorul lui).
(...)
Tucson 2.0 CRDi, Avento Royal 395 TL DeLuxe
0721-299-111

Avatar utilizator
David Eugen
Membru forum
Mesaje: 95
Membru din: 16 Oct 2013, 13:09
Oras: Calan / Hunedoara
Data nasterii: 07 Feb 1956

Re: 2 baterii, posibilitati de conectare?

Mesaj de David Eugen » 03 Apr 2015, 16:18

Poate era mai bine sa deschid inca un topic cu acelasi subiect?

viewtopic.php?f=51&t=3262

Ironii si "cate altele de genul"!
Ce sa facem, nu toti suntem la fel de "stiutori"!
Pana la urma a intreba daca nu sti ceva nu cred a fi o rusine!
Banuiesc ca "a face lumina" in anumite directii legate de rulote si rulotism este si unul dintre telurile propuse de acest club!
Multumesc pentru "amabilitate"!
David Eugen Caravelair 420 Palma- Hyundai Tucson CRDi -tel. 0760 450 223

Raspunde